Karin Ek

Att gestalta sammanhanget i det motsägelsefulla
av Beate Schirrmacher
När vi försöker förstå världen som vi lever i, så letar vi efter mönster och i synnerhet efter entydiga mönster, även om entydlighet och klarhet är det som världen omkring oss minst har att erbjuda. Likväl försätter vi att dela in i ond och god, i svart och vitt, lyckad eller misslyckad, vi och de andra.
I Karin Eks teckningar syns allt annat än entydighet. Vi ser gestalter med dubbla ansikten som ser åt var sitt håll. När den ena gestalten ser upp, så ser den andra ned. Ett ansikte med spetsiga drag möts av ett ansikte med runda drag. Men här gestaltas inga enklar motsatser. På sätt och vis liknar Karin Eks teckningar de synvillor där man antingen kan se en ung vacker kvinna eller en
gammal häxa, en anka med lyft näbb eller en kurande hare med långa öron. Men i synvillan ligger bilderna så att säga ovanför varandra, man kan endast se en bild åt gången: ser man ankan är det svårt att se haren, vi måste anstränga oss att se den andra bilden igen. I Karin Eks bilder ligger flera perspektiv öppna bredvid varandra. Men det finns punkter där de möts. I ett gemensamt öga eller i en mittenlinje möts ytterligheterna. Motsatserna konfronteras inte endast, de är inbegripna i ett samspel som visar att de är beroende av varandra. På samma gång är de varandras ursprung och svar.
Karin Ek har arbetat länge med att gestalta motsägelsefulla uttryck, att visa de samtidigt och därför även visa deras inre samband. I en av hennes teckningar utspelar sig en hel uppsjö av motstridiga känslor. Ett avvisande ansikte, spetsigt och kantigt ser med flit förbi ett underdånigt, rundare, mjukare ansikte som söker ögonkontakt, sårad, gråtande. Men samma gråtande gestalt vänder sitt andra ansikte bort i vrede över förödmjukelsen att bli ignorerad. Och den högmodige, avvisande gestalten har ytterligare ett ansikte vars kind rodnar i skam över sitt eget förolämpade sätt, eller över den andras sorg eller den andras ilska. I denna bild delas ansiktspartierna av en mittenlinje som bildar ett tredje ansikte. Det är i synnerhet mittenlinjen som vittnar om samhörigheten. I den sårade och ilskna gestalten finns således en kärna av samma självgodhet: den högdragnes ignorans må bero på samma känslor av osäkerhet och behov av bekräftelse.
Att ha motstridiga känslor har vi alla ofta upplevt. Karin Ek arbetar med att gestalta den ambivalens vi så ofta känner, men har så svårt att ge uttryck för. Hon gör det genom att arbeta fram motsättningarnas inre samband, genom att motstridiga känslor hänger ihop i ett och samma ansikte med ett enda öga, genom att upprepa linjer och spegla konturer. Hennes multiperspektiviska bilder blir ett uttryck för att ytterligheter betingar varandra och vi kan endast förstå dem, till fullo om vi erkänner dess inre samband.
Karin Ek kallar det för en form av dialektik. Dialektiken framstår hos Hegel och Marx som en upplösning av motsägelsefullheter: motsättningen mellan en tes och en antites strävar efter att upphävas i en syntes. Dialektiken i Karin Eks teckningar mynnar dock inte ut i motsättningarnas upphävande. I hennes tolkning innebär dialektiken att gestalta och att uthärda motsättningen, spänningen, ambivalensen. Syntesen finns således inte som ett löfte om konflikters lösning. I stället syns det i det motsägelsefullas samtidiga närvaro. Det är en helhet som får en att flacka med blicken, att se två eller flera sidor av samma scen samtidigt och att erkänna deras inbördes beroende av varandra
Det är en utmaning. Det skapar en ambivalens. I 3D-tekniken förvandlar ett par glasögon och vår hjärna två parallellt bredvid varandra tagna bilder till en bild med djup och skärpa. På Karin Eks teckningar finns det den raka motsatsen till en sådan illusion av entydigt perspektiv: här ligger perspektivet, djupet i betraktandets tid, i betraktarens blick. Ju längre man står och betraktar bilden desto fler perspektiv hittas, fler ansikten, fler känslouttryck som svarar på och orsakar varandra.
Karin Ek arbetar med ambivalenser på flera plan. När hon arbetar med text så finns den i ordlekar och mångtydighet. Multiperspektivitet blir som ett genomgående tema i hela hennes verk. I sin förståelse av dialektiken har hon tagit intryck från Bebop. Musiken är en konst som har regler för hur man hanterar samtidighet. I musiken har vi lätt att acceptera det som är svårt i det visuella och i språket. Här är vi vana vid att lyssna på flera stämmor samtidigt. De kan röra sig åt motsatt håll, men de skapar ändå en helhet genom att kunna klinga samtidigt, skapa en samklang. Det är inte för inte att polyfoni och kontrapunkt har lånats som förebild även i andra konster för att gestalta en motsägelsefull helhet.
Vi pratar mycket om multiperspektivitet men när vi möter den är den ofta mer krävande än vi tänkt oss. Vi behöver tid för att ta in den. Tiden och blicken finns ibland med i Karin Eks teckningar som en rad av svarta ögonprickar. Men den tiden lönar sig, för ju längre vi betraktar Karin Eks teckningar desto tydligare blir det att det inte endast finns ett antingen-eller att förhålla sig till utan också ett både-och. Livets utmaning är inte att välja rätt även om nyliberalismen försöker oss att få tro det. Det handlar inte om att bestämma sig för ett av alternativen, utan om att få grepp om helhetens motsägelsefullhet.
Beate Schirrmacher

Karin Ek Hemsida: www.karinek.se

Karin Ek meriter

Konstfack, textillinjen, 1965–67, två år HKS
Konsthögskolan 1973–79, med uppehåll ett år för arbete med tunnel-baneutsmyckning.
Separatutställningar: Galleri Händer 1978 och 1986, Doktor Glas 1988, Svenska Bilder 1993 och 2003, Konstakademien, Tengbomhallen 2010.
Kommande utställningar: Gallerie PS 2013, Galleri Cupido 2013.
Samlingsutställningar: Reykjavik, Gallerie Bleu, arkitektur och design-tribunalen Milano 1988, New York 1979, Paris 1977, Berlin 1991, Warszawa 1977, -Helsingfors 1982, Aalborg 1981, Nagoya 1994, Tokyo 1994, Lund 1980 och 1989. San Francisco/Berkeley 1979 samt Los -Angeles/UCLA 1979. Teckningsmuseet i Laholm 2008. Konstnärshuset Stockholm 2011. Cupido 2013.
Utsmyckningar: Mörby tunnelbanestation, universitetet i Linköping mm.
Representerad på Moderna museet.
Scenografi med Mats Ek, Eske Holm och Birgit Cullberg, Gräs, Gamla barn, På Norrbot-ten, Tidsfördriv, Kärlekens vindar, Gammal och dörr (film).
Turnéer med balettföreställningarna, koreografi Mats Ek, Tyskland: Hannover, -Düsseldorf, Dresden, Hamburg, Italien: Verona, Israel, -Polen, Spanien: Madrid, Norge: Bergen, Dan-mark: Köpenhamn, -Holland: den Haag, Amsterdam, USA: Metropolitan, New York, -Portugal: Lissabon, Schweiz: Zürich. Sverige: Operan, Stockholm, -Östgötabaletten, Norrkö-ping samt Cullbergbaletten. Under 2010:
På Norrbotten med Norrdans, Härnösand och Introdans, Arnhem., Gammal och dörr, SVT 2012.
Stipendier: bland annat Konstakademien 2011, Simone de Dardel 2012. Stiftelsen Cla-rence och Else Bloms Fond 2012.
Konstnärshuset 2012.
Litteratur, bland annat: ”Poetiska bilder och dubbeltydiga objekt
som gestaltar ett alternativt tänkande med rötter i orientalisk lyrik. Sensuellt och -raffinerat formspråk, -suggestiv humor.” ur Svenska konstnärer under 1900-talet, Allge-meines Künstlerlexikon, Leipzig.

Publicerat den
Kategoriserat som Måleri

Emily S Y Liu

Emily är född och uppvuxen i Taipei, Taiwan. Hon flyttade till Europa för att påbörja sina studier och har sedan dess etablerat sig som en professionell musiker, med en karriär som sträcker sig över både Asien och Europa. Under sina konsertturnéer i Tyskland upptäckte Emily sin passion för fotografi och har sedan dess ständigt burit sin Leica-kamera med sig. Denna ständiga närvaro av kameran har inte bara blivit en del av hennes turnéliv, utan har också gett henne en unik möjlighet att utforska och förfina en personlig stil. Denna stil har blivit ett signaturdrag som genomsyrar hennes musikaliska och fotografiska uttryck, och skapar en sällsynt symbios mellan de två konstformerna.

English: Emily, originally from Taipei, Taiwan, moved to Europe to pursue her studies and musical career. Her love for photography blossomed during her concert tours in Germany, leading her to always carry her Leica camera with her. This camera became a part of her artistic expression. Emily’s photographs began to mirror her music, creating a unique blend of sound and imagery. Through her lens, she wove her musical and photographic talents into a cohesive art form, developing a personal signature that transcended conventional boundaries. Her journey exemplifies how different passions can merge into a singular, extraordinary vision, reflecting both her musical prowess and photographic artistry.

www.emilysyliu.com
YouTube: Emily’s Music Atelier
IG:emilysyliu

Rebecka Lagercrantz

Ställer ut 25 nov – 10 december 2023

Konstnär och barnläkare

UTSTÄLLNINGAR I URVAL

GALLERI EVA SOLVANG
NORDENS LJUS
VÅGA SE
STUREBIBLIOTEKET
SÖDERTÄLJE KONSTHALL
SVENSKA KYRKAN I NEW YORK
HEDENGRENS BOKHANDEL
GALLERI CUPIDO
SJUKHUSKYRKAN KAROLINSKA SJUKHUSET

OFFENTLIGA UTSMYCKNINGAR

SUNDSVALLS SJUKHUS
MARTINA BARNSJUKHUS
TIMRÅ VÅRDCENTRAL
NEONATALAVDELNINGEN NKS
STUREPLANS BARNLÄKARMOTTAGNING
CARLSSONS SKOLA
STUREBIBLIOTEKET
HILLELSKOLAN

Magdalena Eriksson

Född 1963. Bosatt i Latorp utanför Örebro.

Holyday on ice

Isprinsessan

Utbildning:
Valands Konsthögskola 1984-89
Hovedskous målarskola 1983-84
Örebro Konstskola 1981-83

Separatutställningar:
Flaménska galleriet, Borås 2022
Galleri Aveny, Göteborg 2022
Konstrummet, Lindesberg 2019
Dalslands Konstmuseum 2019
Galleri Aveny, Göteborg 2019
Konstfrämjandet Örebro 2018
Ebelingmuséet, Torshälla 2018
Galleri Jeanette Ölund, Borås 2017
Vänersborgs konsthall 2017
Konsthallen, Kumla 2016
Galleri Aveny, Göteborg 2016
Galleri Lucifer, Skövde 2016
Galleri Remi, Östersund 2015
Rackstads Museum Arvika 2013
Galleri Aveny, Göteborg 2013
Luleå Konsthall 2012
Örebro Konsthall 2011
Bergööska Huset, Hallsberg 2010
Örebro Länsteater 2010
Galleri Strandkullen, Nora 2009
Galleri Jeanette Ölund Borås 2009
Galleri Aveny, Göteborg 2008
Galleri Remi, Östersund 2008
Södra Galleriet, Stockholm 2007
Bamberg Tyskland 2007
Södra Galleriet, Stockholm 2004
Åsby kulturhus, Örebro 2004
Hallsbergs Konstförening 2004
Bohusgalleriet, Uddevalla 2004
Konstfrämjandet, Örebro 2003
Galleri Astley, Uttersberg 2002
Galleri Aveny, Göteborg 2002
Galleri Astley, Uttersberg 2001
Vandringsutställning i regi av Konstfrämjandet
över hela landet på ett tiotal platser 2000/2001
Heidruns Bokcafé, Torsby 2000
Galleri Axlund, Stockholm 2000
Konserthuset, Örebro 1999
Galleri Gripen, Karlstad 1999
Trollhättans Konsthall 1999
Stenhuset Surahammar 1999
Galleri Örsta, Kumla 1999
Galleri Axlund, Stockholm 1998
Konstepidemin, Göteborg 1998
Konsthallen, Örebro 1997
Konsthallen, Karlskoga 1995
Konsthallen, Kristinehamn 1994
Galleri 54, Göteborg 1994
Bildgalleriet, Varberg 1991
Konsthallen, Kumla 1991

Sagoberätterskan

Metoo

Samlingsutställningar:
Konstfrämjandet, Örebro 2021
Galleri Aveny, Göteborg 2020
Liljevalchs Vårsalong 2018
Nora Bryggeri 2018
Open Art, Örebro 2015
Länets Konst, Örebro 2014
Konsthallen, Hallsberg 2014
Kulturhuset, Örebro 2013
Galleri Astley, Uttersberg 2013
Galleri Aveny, Göteborg 2013
Konstfrämjandet, Örebro 2012
Örebro Konsthall 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010
Open Art Örebro 2009
Bryggeriet, Nora 2009
Fiskars, Finland 2009
Konsthallen Passagen, Linköping 2008
Trollhättans Konsthall 2004
Spruthuset, Lindesberg 2004
Magasinet, Askersund 2004
Frövifors Pappersbruk 2002
Vandringsutst., Konstfrämjandet 2002
(Konstfr. Stockholm, Örebro, Degerfors m fl.)
Konsthallen Ängeln, Katrineholm 2001
Konst på filt, Örebro 2001
Konsthallen, Örebro 2001
Sollentuna, Art Fair 2000
Galleri Axlund, Stockholm 2000
Bergööska huset, Hallsberg 1999
Slottet, Örebro 1999
Lodz, Polen 1999

Representerad:

Göteborgs Konstmuseum
Örebro Konstmuseum
Borås konstmuseum
Statens Konstråd
Kommuner & Landsting över hela landet

Utsmyckningar:
Almby skola, Örebro 2015
Regionsjukhuset Örebro 2000
Loka Brunn, kurortsmuséet 1995

Stipendier:
Erik Erikssons Stiftelse
Otto och Charlotte Mannerheim
Bildkonstnärsfonden arbetstipendium
1991, 2000, 2013-2014
Hjalmar Bergmans arbetstipendium
Örebro Läns Landstings kulturstipendium, m. fl.

Konstbok:
Teckningar inspirerade av Svenska Kammarorkestern,
Naxos förlag 1999

Publicerat den
Kategoriserat som Måleri

Gudrun Westerlund

OSÄKER MARK 26 okt – 5 nov 2023

Flyta

Titeln kommer ursprungligen från mina intryck av vistelser på Island. Den märkliga och farliga naturen. En särskild plats, Hverir, har satt sig i mitt minne. Med den svavelosande luften, kokande lerpölar och en färgskala med gulbrunt, blågrått, svart, är det som att vara på en annan planet. Det pyser och puttrar under ytan. Här får man kryssa försiktigt. Utställningen har visats på Härnösands konsthall under sommaren, men jag har fortsatt, utvecklat och blandat temat med andra intryck och fantasier. En del äldre målningar har fått komma med och en del är alldeles nya. ”Osäker mark” kan med fördel tolkas i mer överförd bemärkelse.

Utbrott

Om mig
Född i Arjeplog 1953, uppväxt i Hedemora, bosatt i Uppsala sen 1986.

Jag har varit verksam som konstnär sen slutet av -70-talet (utbildad på Konstfack, måleri) och med många utställningar bakom mig, både i Sverige och utomlands.
2019-20 fick Konstnärsnämndens 2-åriga arbetsstipendium, 2023-2024 fick jag samma.
Mina viktigaste separatutställningar under 2000-talet har varit på Galleri Strömbom, Uppsala 2019, 2016 och 2012, Galleri K i Västerås hösten 2018, Enköpings konsthall 2017, Silvermuseet i Arjeplog 2016, Edsviks konsthall 2013, Uppsala konstmuseum 2010, i USA 2009 på Hillstrom Museum of Art vid Gustavus Adolphus college i Minnesota och konsthallen i Luleå 2007. I Stockholm på Galleri Cupido 2008.
2011 – 2012 gjorde jag, med hjälp av Svenska ambassaden i Riga, en vandringsutställning till några orter i Lettland: Bauska, Ventspils, Roja och Valmiera.
Jag har också initierat och deltagit i olika projekt och utbyten med andra länder, bl a Japan och Kina.
Jag har varit på tre olika Artist in residence på Island, 2020 i två månader på nordöstra sidan, Skriðuklaustur och Seyðisfjörður och 2021 en månad i Akureyri. De vistelserna blev väldigt betydelsefulla, gav mycket inspiration till denna utställning.

Allmän beskrivning av mina motiv:
Oftast rör jag mig i fiktiva landskap. Nästan alltid finns där skog, vatten och en strimma himmel.
Byggnader? Ganska sällan, och om de är med är det ensliga och enstaka boningar. Ibland finns där konstiga maskinerier. Människor? Ja, ofta ensamma och vilsna eller tvärsom – stadigt förankrade. Landskapet blir en scen för händelser eller tillstånd.
Jag är framförallt målare och arbetar nästan uteslutande med äggoljetempera.
Ibland rör jag mig i verkliga landskap och arbetar med naturmaterial. Land art har blivit en besatthet. Framförallt i den närbelägna Stadsskogen i Uppsala där jag och en kollega har ”lagt löv” under höstarna i ca 10 års tid under våra promenader.

Publicerat den
Kategoriserat som Evanemang