OSÄKER MARK 26 okt – 5 nov 2023
Titeln kommer ursprungligen från mina intryck av vistelser på Island. Den märkliga och farliga naturen. En särskild plats, Hverir, har satt sig i mitt minne. Med den svavelosande luften, kokande lerpölar och en färgskala med gulbrunt, blågrått, svart, är det som att vara på en annan planet. Det pyser och puttrar under ytan. Här får man kryssa försiktigt. Utställningen har visats på Härnösands konsthall under sommaren, men jag har fortsatt, utvecklat och blandat temat med andra intryck och fantasier. En del äldre målningar har fått komma med och en del är alldeles nya. ”Osäker mark” kan med fördel tolkas i mer överförd bemärkelse.
Om mig
Född i Arjeplog 1953, uppväxt i Hedemora, bosatt i Uppsala sen 1986.
Jag har varit verksam som konstnär sen slutet av -70-talet (utbildad på Konstfack, måleri) och med många utställningar bakom mig, både i Sverige och utomlands.
2019-20 fick Konstnärsnämndens 2-åriga arbetsstipendium, 2023-2024 fick jag samma.
Mina viktigaste separatutställningar under 2000-talet har varit på Galleri Strömbom, Uppsala 2019, 2016 och 2012, Galleri K i Västerås hösten 2018, Enköpings konsthall 2017, Silvermuseet i Arjeplog 2016, Edsviks konsthall 2013, Uppsala konstmuseum 2010, i USA 2009 på Hillstrom Museum of Art vid Gustavus Adolphus college i Minnesota och konsthallen i Luleå 2007. I Stockholm på Galleri Cupido 2008.
2011 – 2012 gjorde jag, med hjälp av Svenska ambassaden i Riga, en vandringsutställning till några orter i Lettland: Bauska, Ventspils, Roja och Valmiera.
Jag har också initierat och deltagit i olika projekt och utbyten med andra länder, bl a Japan och Kina.
Jag har varit på tre olika Artist in residence på Island, 2020 i två månader på nordöstra sidan, Skriðuklaustur och Seyðisfjörður och 2021 en månad i Akureyri. De vistelserna blev väldigt betydelsefulla, gav mycket inspiration till denna utställning.
Allmän beskrivning av mina motiv:
Oftast rör jag mig i fiktiva landskap. Nästan alltid finns där skog, vatten och en strimma himmel.
Byggnader? Ganska sällan, och om de är med är det ensliga och enstaka boningar. Ibland finns där konstiga maskinerier. Människor? Ja, ofta ensamma och vilsna eller tvärsom – stadigt förankrade. Landskapet blir en scen för händelser eller tillstånd.
Jag är framförallt målare och arbetar nästan uteslutande med äggoljetempera.
Ibland rör jag mig i verkliga landskap och arbetar med naturmaterial. Land art har blivit en besatthet. Framförallt i den närbelägna Stadsskogen i Uppsala där jag och en kollega har ”lagt löv” under höstarna i ca 10 års tid under våra promenader.